ZOMERWEEK CURSUS MODEL klassiek schilderen tot modern alla prima, 4 t/m 8 juli

ZOMERWEEK CURSUS MODEL klassiek schilderen tot modern alla prima

Vijfdaagse zomercursus. De link tussen traditioneel werken met onderschilderingen en direct nat in nat met modern kleurenpalet.

maandag t/m vrijdag 4 t/m 8 juli 2022

locatie: atelier Binnenkant 39, Amsterdam

Voor:

  • beginners en gevorderde tekenaars of schilders,  maximaal  10 deelnemers 

Wat gaan we doen?

  • We onderzoeken de link tussen klassiek gelaagd werken en modern direct
  • Je werkt naar model. Kies zelf of je een portret of een figuurstudie maakt
  • Je maakt van maandag tot en met woensdag een werkstuk op de klassieke manier met onderschilderingen
  • Onderschilderingen maak je met klassiek palet met sneldrogende verf en medium, of
  • Onderschilderingen kunnen ook met modern palet (als je hiermee al bekend bent)
  • donderdag en vrijdag werken we met het laatste (= moderne/spectraal palet) om alla prima te schilderen
  • deze methode is precies omgekeerd aan de klassieke: je start met sterk verzadigde heldere kleuren en verbindt die later met elkaar door grijzere en bruinere tinten te gebruiken
  • Je leert welke contrasten bij welke fase van opbouw horen
  • .. hoe je daarmee kunt experimenteren

Meer informatie

De link tussen klassiek en modern schilderen

De gelaagde klassieke aanpak kan helpen een goede strategie te kiezen voor je werkwijze in een modern, direct gemaakt schilderij. Wie mijn alla prima cursus kent weet dat ik jullie daar precies andersom laat werken dan traditioneel: sterke kleuren worden gaandeweg waar gewenst afgezwakt tot verbindende bruine en grijze tonen. Een klassiek schilderij werkt pas in de laatste fase met dergelijke krachtige kleuren.

Toch kan men in dezelfde termen over het schilderen denken. We werken onherroepelijk met dezelfde contrasten en zelfs -wie wijs is- in dezelfde volgorde van contrasten.
Te weten: vorm zoeken in licht donker, kleur introduceren in koele en warme varianten, en daarbij de lichte partijen met wit versterken, om tenslotte naar de eindkleuren te streven, met welk kleurcontrast je maar wilt.

De modernere methode van deze workshop zal meerdere contrasten tegelijkertijd moeten aanpakken. Maar dat komt overigens ook in de traditionele schilderkunst veel voor, zie de andere workshop: ‘klassiek werken met een rode of groene imprimatuur’.

Ik noem deze methode ‘modern’ omdat het kleurpalet aanvankelijk bestaat uit moderne pigmenten, die pas in de 20e eeuw, de moderne tijd, zijn ontwikkelt. Phtalocyaninne, quinacridone, hansa. Het verwijst dus niet zozeer naar een vooronderstelde moderne stijl van werken. Hoewel het wel zo is dat we beginnen met zeer felle, krachtige kleuren.

De methode begon als een educatieve oefening en zo moet je het aanvankelijk ook zeker opvatten. Het leert je nadrukkelijk kleur op andere manieren aan te wenden en begrijpen. Niet zozeer vanuit zijn kleursoort, maar vanuit zijn helderheid of chroma (“kracht”, brilliantie).

Gaandeweg bleek deze methode toch ook zijn speciale, meer artistieke merites te hebben. Ik gebruik het nu zelf regelmatig voor bepaalde effecten. Kleuren kunnen sterker, frisser blijven of als onderschildering grijstinten levendig houden.

In deze weekcursus lopen twee programma’s naast elkaar.
De eerste programma begint met een klassieke opbouw. Het kleurpalet is in ook klassiek in de eerste twee lagen. Op de derde dag, in de laatste fase hiervan vullen we dat kleurpalet aan met dezelfde moderne kleuren die we de volgende dag zullen gebruiken in de eerste fase van het alla prima schilderen met moderne kleuren. Ik noem dat moderne palet een beetje bombastisch het spectraalpalet, omdat het bestaat uit drie transparante kleuren die zo dicht mogelijk liggen bij de primaire (substractieve) kleuren geel, cyaan en magenta. Zo leer je al doende de overeenkomsten en verschillen van een algemene traditionele en een specifieke moderne methode te begrijpen.

Het andere programma is voor wie al bekend is met dit zogenaamde spectraal palet, maar deze nu wil verdiepen door het te gebruiken in de klassieke context van onderschilderingen en met een imprimatuur.

We beginnen van maandag tot en met woensdag met het maken van een schilderij naar model (ten voeten uit of portret, naar keuze), klassiek in drie lagen. Op de eerste dag werken we aan een opzet in een neutraal bruin, in lichtdonker. De tweede dag plaatsen we de hoogste lichten en middenkleuren in aardkleuren, die weliswaar nog vrij bruin ogen maar wel al kleur bekennen. Geeloker is bijvoorbeeld behoorlijk bruin, maar ook voornamelijk geel. De laatste dag werken we die kleuren sterker op in een soort kleurglacis, waarin we ook nog meer dekkend zullen werken.

Donderdag en vrijdag gaan we twee schilderijen maken, elke dag een. Je zult merken dat dezelfde vorm- en kleur vraagstukken en dezelfde soorten (kleur)contrasten zich aandienen, en dat alleen de volgorde en oplossingen anders zullen zijn.

Over de klassieke en modernere methode

Een traditionele schildersmethode begint gewoonlijk met een heldere compositie- en vorm opzet in licht en donker, vaak in neutrale bruine of grijze tonen. Dit contrast is het meest bepalend voor de illusie van ruimtelijkheid op een plat vlak. Men bouwt in de volgende fase op naar meer kleur en definitie. In een derde fase moeten alle onderdelen van de compositie, objecten in een ruimte, meer of minder aan elkaar worden verbonden danwel onderscheiden.
Wie het ‘modernere’, tweede programma volgt, doet deze fase niet met ombers en grijzen, maar met het verkorte palet: AZOgeel, quinacridone magenta en phtalo “Emerald”groen, waarbij het geel wordt verdonkerd met de andere. Zo ‘imiteer’ je werken met rauwe omber, maar kan je veel sterkere verwijzingen maken naar koele en warme varianten daarvan.

De laatste klassieke fase worden in beide programma’s uitgevoerd met het andere moderne palet, het spectraal palet. Groen wordt vervangen door Mangaan blauw. We werken wel in de geest van de traditie maar met modernere, fellere pigmenten. We starten met drie transparante kleuren, zonder wit. Dit resulteert in een transparante, van kleur meer of minder wisselende verdunde verflaag over de tweede onderschildering heen. Dat zal de onderschildering in een algehele ‘atmosfeer’ binden en plaatselijk sterker kleuren. Daarna breiden we het palet uit met meer -ook dekkende- kleuren en worden plaatselijk lichten weer geaccentueerd en donkere partijen versterkt.

In de moderne, directe aanpak die we donderdag en vrijdag gaan doen starten we allemaal met het verkort palet op een wit doek. Waar helderheid wordt behouden in een glacis over droge onderlagen, zullen we hier vanaf de start helderheid moeten betrachten en deze later in de sessie vergrijzen, verdonkeren of verlichten en veel heldere verzadigde kleuren dus minder verzadigd en minder helder maken. Dekkende lagen kunnen alleen volgen op transparante in alla prima methoden, omdat het vrijwel onmogelijk is een transparante verflaag (glacis) aan te brengen op dekkende natte verf. Dat zal natuurlijk vermengen.

Na de eerste opzet voegen we meer kleuren toe aan ons palet om het verminderen van de verzadiging en helderheid dan makkelijker mogelijk wordt. Daarbij je moet denken aan dekkende en halfdekkende aardpigmenten (okers) en minerale kleuren (ultramarijn of kobalt bijvoorbeeld), maar ook aan (titaan)wit en zwart.

Techniek:

  • olieverf schilderen met eigen materiaal (zie materiaallijst voor benodigde kleuren olieverf, dragers en kwasten). Let op! Sneldrogend medium en verf is noodzakelijk! Zie materiaallijst.
  • wit geprepareerd olieverfpapier is hier verkrijgbaar (à 1,70)
  • het is ook mogelijk de workshop inclusief  4 vel olieverfpapier, olieverf, olie, gamsol en medium plus wegwerppalet te bestellen. Kwasten e.d. altijd zelf meenemen.

Wanneer: 

Maandag tot en met Vrijdag  4 t/m juli 2022.   lestijden 10u00 tot 16u00  

lunchpauze 12u30-13u30, koffiepauzes ochtend en middag 15 minuten

Locatie

atelier Binnenkant 39, 1011BM Amsterdam

Prijs (inclusief model)

Prijs 554,50 euro inclusief  94,50 BTW 21% en model

Inclusief verf en olieverfpapier: +36,30 euro inclusief 6,30 BTW 21%