Week Portretschilderen: van klassiek tot modern

Portretschilderen: van Klassiek tot modern

of: klassiek opbouwen met modern palet

5-daagse workshop

Voor:

  • Beginners en gevorderden, 5 tot 10 deelnemers

Wat gaan we doen?

  • We onderzoeken de link tussen klassiek gelaagd werken en modern direct
  • Je werkt naar model. Kies zelf of je een portret of een figuurstudie maakt
  • Je maakt twee werkstukken met klassieke onderschilderingen en twee met een ‘moderne’, intens gekleurde opzet
  • Onderschilderingen maak je met klassiek palet, of onderschilderingen ook met modern palet (als je hiermee al bekend bent)
  • welke contrasten bij welke fase van opbouw horen
  • En… hoe je daarmee kunt experimenteren

Techniek:

    • Schilderen met olieverf op olieverfpapier, doek of paneel naar keuze. We hebben sneldrogende olieverf nodig de eerste twee dagen, omdat we geen tijd hebben de onderschilderingen snel genoeg te laten drogen.  De rest van de week is gewonen olieverf prima.  Voor benodigde kleuren zie de algemene materialenlijst. De  sneldrogende olieverf  is bij de prijs inbegrepen, ik raad aan de overige kleuren wel te kopen. Wie dat echter eerst wil uitproberen in deze workshop kan ook deze kleuren voor 15 euro extra inbegrepen krijgen.

    Meer informatie

    De link tussen klassiek en modern schilderen

    De gelaagde klassieke aanpak kan helpen een goede strategie te kiezen voor je werkwijze in een modern, direct gemaakt schilderij. Wie mijn alla prima cursus kent weet dat ik jullie daar precies andersom laat werken dan traditioneel: sterke kleuren worden gaandeweg waar gewenst afgezwakt tot verbindende bruine en grijze tonen. Een klassiek schilderij werkt pas in de laatste fase met dergelijke krachtige kleuren.

    Toch kan men in dezelfde termen over het schilderen denken. We werken onherroepelijk met dezelfde contrasten en zelfs -wie wijs is- in dezelfde volgorde van contrasten.
    Te weten: vorm zoeken in licht donker, kleur introduceren in koele en warme varianten, en daarbij de lichte partijen met wit versterken, om tenslotte naar de eindkleuren te streven, met welk kleurcontrast je maar wilt.

    De modernere methode van deze workshop zal meerdere contrasten tegelijkertijd moeten aanpakken. Maar dat komt overigens ook in de traditionele schilderkunst veel voor, zie de andere workshop: ‘klassiek werken met een rode of groene imprimatuur’.

    5 Daagse Workshop 

    Dit  programma begint met een klassieke opbouw. De laatste fase hiervan werkt met hetzelfde palet als de volgende dag gebruikt wordt in de eerste fase van modern alla prima schilderen, om zodoende het traditionele en het moderne in elkaars verlengde te begrijpen.

    Wie al bekend is met het klassieke onderschilderen op omber of grijs kan deze nu wil verdiepen door te werken met een rode en groene imprimatuur. Zo kan je werken met geraffineerder grijstonen, en je opzet maken in het lichtdonker contrast en tegelijkertijd ook een koelwarm contrast toepassen.

    De workshop-week

    We beginnen van maandag tot en met woensdag met het maken van twee schilderijen naar model (ten voeten uit of portret, naar keuze), klassiek in drie lagen. In de ochtend werken we aan het ene werkstuk, in de middag, dezelfde fase in het andere. Dit dwingt ons niet teveel vooruit te lopen op zaken, die pas in een volgende fase moeten worden aangepakt.

    Donderdag en vrijdag gaan we twee schilderijen maken,  donderdag een opzet in transparante intense kleuren. Ik noem het kleurpalet wat we gebruiken een spectraal palet, omdat het werkt met pigmenten die in de buurt komen van onze primaire kleuren geel magenta en mangaanblauw. Je zult merken dat dezelfde vorm- en kleur vraagstukken en dezelfde soorten (kleur)contrasten zich aandienen, en dat alleen de volgorde en oplossingen anders zullen zijn.

    Over de klassieke en modernere methode

    Een traditionele schildersmethode begint gewoonlijk met een heldere compositie- en vorm opzet in licht en donker, vaak in neutrale bruine of grijze tonen. Dit contrast is het meest bepalend voor de illusie van ruimtelijkheid op een plat vlak. Men bouwt in de volgende fase op naar meer kleur en definitie. In een derde fase moeten alle onderdelen van de compositie, objecten in een ruimte, meer of minder aan elkaar worden verbonden danwel onderscheiden.
    De ‘modernere’ methode keert het om. Het doet deze fase niet met ombers en grijzen, maar met het ‘verkorte spectraal palet’: AZOgeel, quinacridone magenta en phtalo “Emerald”groen, waarbij het geel wordt verdonkerd met de andere twee kleuren. Zo ‘imiteer’ je werken met rauwe omber, maar kan je veel sterkere verwijzingen maken naar koele en warme varianten daarvan.

    De laatste klassieke fase worden in beide programma’s uitgevoerd met het andere moderne palet, het ‘spectraal palet’. Groen wordt vervangen door Mangaan blauw. We werken wel in de geest van de traditie maar met modernere, fellere pigmenten. We starten met drie transparante kleuren, zonder wit. Dit resulteert in een transparante, van kleur meer of minder wisselende verdunde verflaag over de tweede onderschildering heen. Dat zal de onderschildering in een algehele ‘atmosfeer’ binden en plaatselijk sterker kleuren. Daarna breiden we het palet uit met meer -ook dekkende- kleuren en worden plaatselijk lichten weer geaccentueerd en donkere partijen versterkt.

    In een alla prima techniek (nat-in-nat) kunnen we ook starten met het (verkort) spectraal palet op een wit doek. Waar helderheid wordt behouden in een glacis over droge onderlagen, zullen we hier vanaf de start helderheid moeten betrachten en deze later in de sessie vergrijzen, verdonkeren. Dekkende lagen kunnen alleen volgen op transparante in alla prima methoden, omdat het vrijwel onmogelijk is een transparante verflaag (glacis) aan te brengen op dekkende natte verf. Dat zal natuurlijk vermengen.

    Na de eerste opzet voegen we meer kleuren toe aan ons palet, waarbij je moet denken aan dekkende en halfdekkende pigmenten, als okers en minerale kleuren, maar ook aan wit en zwart.

Voor wie

Beginners en gevorderden, maximaal 10 deelnemers.

Wanneer

Dagcursus, 5 dagen

Maandag 31 juli t/m vrijdag 4 augustus

Lestijden:
Dag: 10u00-12u30, 13u30-16u00

Locatie

Atelier Raymond Huisman Binnenkant 39 1011BM Amsterdam

Prijs

Dagcursus: 435 euro incl 21% BTW en fastmatte verf en Galkyd medium.

incl. alle verf en medium 15 euro extra