Klassiek schilderen op een groene en een rode imprimatuur

Workshop Klassiek olieverf schilderen op een groene en een rode imprimatuur

Klassieke onderschildering in licht-donker en koel-warm contrast

Twee daagse workshop

Voor:

  • Beginners en gevorderden, 5 tot 10 deelnemers

Wat gaan we doen?

  • In twee dagen maken we twee portretten of modelschilderingen (naar keuze), een op een traditioneel rood, de andere op een groen gekleurd doek. Deze ‘grondkleur’ wordt een imprimatuur genoemd.
  • De eerste dag maken we twee onderschilderingen in licht-donker, en krijgen een koel-warm contrast ‘cadeau’
  • De tweede dag maken we deze schetsen af met verschillend gebruik van je palet, vanwege de verschillende onderschilderingen
  • Het doel van de workshop is te ervaren wat de verschillen en overeenkomsten van het werken op een koele of een warme imprimatuur betekent
  • een gekleurde imprimatuur betekent sneller werken richting eindresultaat ten opzichte van een grijze of omber ondergrond
  • Als je dat doorziet, kun je allerlei kleur- en verfeffecten doelgericht onderzoeken en experimenteren.

Techniek:

  • Schilderen met olieverf op olieverfpapier, doek of paneel naar keuze. Het is noodzakelijk de eerste dag te werken met een sneldrogende olieverf als Gamblin fastmatte met Galkyd medium, omdat we al de volgende dag op het werkstuk verder moeten werken. Daarom is die verf voor de eerste dag in de workshopprijs inbegrepen. Tweede dag normale olieverf, palet zoals op de algemene materialenlijst vermeld.

Meer informatie

Klassiek schilderen op een groene en een rode imprimatuur

In klassiek model of portretschilderen werd vaak gekozen voor een gekleurde ondergrond, een imprimatuur. Deze workshop legt uit waarom en gaat in op de verschillen en overeenkomsten van het werken op twee veel voorkomende grondkleuren: groene of rode.

In elke traditionele methode is het werken met onderschilderingen een strategie, bedoeld om moeilijkheden in eenvoudiger brokken op te delen en dingen een voor een op te lossen. Daarnaast geeft het je een mogelijkheid om kleur in zijn verschillende dimensies een voor een op te bouwen, in goed afgewogen samenhang met het geheel. Ook heb je er een extra manier van verf mengen bij, namelijk het optisch mengen- laag over laag. Dat kan zowel zeer fraaie grijstinten als vlammende, sterke kleuren opleveren, die, zeker met de traditionele pigmenten, niet op een andere manier te verkrijgen zijn.

Inzicht in het effect van de gekleurde imprimatuur op het gebruik van je volgende kleuren is het doel.
Als je de klassieke logica van opeenvolgende lagen begrijpt, zie je dat een gekleurde imprimatuur een versnelling betekent richting eindresultaat ten opzichte van een grijze of omber ondergrond.. Eenmaal zover, kun je allerlei kleur- en verfeffecten doelgericht onderzoeken en in de ware zin van het woord experimenteren.

Het werken met imprimaturen en onderschilderingen is een klassieke manier van denken over schilderen, die bedoeld is grote en ingewikkelde onderwerpen structureel te kunnen blijven overzien. Het kan tamelijk eenvoudig blijven, zoals wij dit weekend zullen doen, tot behoorlijk complex. Wanneer je eenmaal de mogelijkheden enigszins doorziet, zul je merken dat dit geen vast recept is, maar je heel veel vrijheid laat.

De klassieke of traditionele schilder-denkwijze richt zich in eerste instantie op grijswaarde. Licht en donker is het belangrijkste contrast voor ruimtelijke illusie. Daarbij is werken op een middengrijze ondergrond efficient, omdat je dan zowel contrast vindt in werken naar het licht, met wit, als naar het donker, met omber.

Die opbouw start zo kleur-neutraal mogelijk. Met grijs uit zwart en wit. En met rauwe omber, een bruin wat zo min mogelijk naar welke meer uitgesproken kleur ook neigt (bruin is het mengsel van alle kleuren samen).

Het starten vanuit een kleur is iets complexer, want hoewel elke kleur ook een grijswaarde heeft -in dat opzicht geen verschil met een grijze onderschildering- heeft het nu wel een uitgesproken kleursoort, met een specifieke verzadiging. In een klassieke opbouw is de keuze vaker gematigd van kleurkracht en verzadiging, omdat de duidelijkste en sterkste (en duurste) kleuren aan het einde werden opgebracht- maar het is niet onmogelijk met een sterke kleur te starten.
Wanneer daar overheen wordt geschilderd met min of meer complementaire kleuren ontstaat daar een fraaie ‘vergrijzing’ van die kleuren wanneer halftransparant wordt gewerkt, of een sterk contrast met de imprimatuur wanneer die kleuren meer dekkend worden aangebracht. Misschien komt het ‘koel-warm-contrast’ je bekend voor. Daar werk je in dit geval heel uitgesproken mee.

Of je warm, met rood begint en moet afkoelen met je paletkleuren of met groen begint en de tinten moet opwarmen is een aanmerkelijk verschil. Theoretisch zou je natuurlijk op eenzelfde eindresultaat kunnen uitkomen, ongeacht de grondkleur. Maar de aanvankelijke kleurkeuze werd natuurlijk wel gemaakt met het oog op efficiëntie om een bepaald einddoel te bereiken.
Daarom mag je verwachten dat een groen begin een koele, groenige of grijze achtergrond behoud en een rode een warmere sfeer. Het hangt echter af van jouw keuzes in de tweede en volgende fasen. Je kunt immers veel aandacht besteden aan optische grijzen, of sterk vlammende heldere kleuren. Dat is allemaal aan jou.

Dit workshopweekend gaat met name in op de effecten van de kleur van de imprimatuur op het eindresultaat. Wanneer je begrijpt wat voor effect het kan hebben, kun je zelf vele experimenten bedenken voor volgende werkstukken.

Wanneer

Dagcursus, 2 dagen

juli: zaterdag 1  t/m zondag 2

Lestijden:
Dag: 10u00-12u30, 13u30-16u00

Locatie

Atelier Raymond Huisman Binnenkant 39 1011BM Amsterdam

Prijs

2 daagse workshop, 180 euro incl 21% BTW