23 Juli-27 Juli 2018. Zomercursus modelschilderen: van klassiek tot modern.

23 Juli-27 Juli 2018. Zomercursus modelschilderen: van klassiek tot modern.

ook gepland op 25 t/m 29 juni    We maken twee schilderijen, portret of modelstudie, in een week. We gebruiken een klassieke opbouw vanuit een tekening en onderschildering in lichtdonker, met klassieke pigmenten. We maken het schilderij de laatste twee dagen af met een palet met moderne pigmenten. De verbinding tussen de zo verschillend werkende traditionele en moderne pigmenten kan het best worden begrepen vanuit de klassieke opbouw met onderschilderingen.

Het is een perfecte basis voor het directe ‘nat-in-nat’ werken met modern palet, onderwerp van de volgende weekendcursus ‘Alla Prima’.

Voor wie

  • Voor beginners en gevorderden, 6 tot 10 deelnemers.

Wat gaan we doen?

  • We onderzoeken de link tussen oude en moderne pigmenten
  • Je werkt naar model. Kies zelf of je een portret of een figuurstudie maakt
  • Je maakt twee werkstukken vanuit onderschilderingen
  • Onderschilderingen begin je met klassiek palet, of,
  • voor gevorderden die bekend zijn met mijn spectraal palet: onderschilderingen maken met ‘modern’ “verkort palet”
  • Je leert welke contrasten bij welke fase van opbouw horen
  • En … hoe je daarmee kunt experimenteren

techniek

  • olieverf op paneel of doek, sneldrogende olieverf en medium als Gamblin fastmatte is noodzakelijk.

Meer informatie


De link tussen klassiek en modern schilderen
Kennis van de gelaagde klassieke aanpak kan helpen een goede strategie te kiezen voor je werkwijze in een modern, direct gemaakt schilderij. Wie mijn alla prima cursus kent, weet dat ik jullie daar precies andersom laat werken dan traditioneel: sterke kleuren worden gaandeweg waar gewenst afgezwakt tot verbindende bruine en grijze tonen. Een klassiek schilderij werkt pas in de laatste fase met dergelijke krachtige kleuren.

Toch kan men in dezelfde termen over het schilderen denken. We werken onherroepelijk met dezelfde contrasten en zelfs -wie wijs is- in dezelfde volgorde van contrasten.
Te weten: vorm zoeken in licht donker, kleur introduceren in koele en warme varianten, en daarbij de lichte partijen met wit versterken, om tenslotte naar de eindkleuren te streven, met welk kleurcontrast je maar wilt.

De modernere, directe ‘nat-in-nat’ methode met moderne, zeer kleurkrachtige pigmenten, die apart wordt behandeld in de speciale weekendcursus ‘Alla Prima’, noodzaakt je meerdere contrasten tegelijkertijd te moeten aanpakken. Dat is lastig, maar daar wordt je in deze workshop op voorbereid. Want we eindigen de klassiek opgezette schilderijen met dit moderne kleurpalet, waardoor je zult meemaken hoe dit zich voegt naar het al voorbereide licht donkercontrast in de onderschildering.

Voor wie al bekend is met dit zogenaamde verkort- en spectraal palet, maar deze nu wil verdiepen door het te gebruiken in de klassieke context van onderschilderingen, moedig ik aan met het moderne palet te starten (op wit doek, geen imprimatuur).

In de traditionele schilderkunst komt dat werken met meerdere contrastsoorten natuurlijk ook veel voor. De andere workshop: ‘klassieke portretten met een rode of groene imprimatuur opzetten’ gaat daar dieper op in.

We beginnen van Maandag tot en met Woensdag met het maken van twee schilderijen naar model (ten voeten uit of portret, naar keuze), klassiek in drie lagen. In de ochtend werken we aan het eerste werkstuk, in de middag, dezelfde fase in het tweede. Dit dwingt ons niet teveel vooruit te lopen op zaken, die pas in een volgende fase moeten worden aangepakt.

Donderdag en Vrijdag werken we aan de twee laatste fasen met de moderne kleuren.

Over de klassieke en modernere methode
Een traditionele schildersmethode begint gewoonlijk met een heldere compositie- en vorm opzet in licht en donker, vaak in neutrale bruine of grijze tonen. Dit licht-donker contrast is het meest bepalend voor de illusie van ruimtelijkheid op een plat vlak. Men bouwt in de volgende fase op naar meer kleur en definitie. In een derde fase moeten alle onderdelen van de compositie, objecten in een ruimte, aan elkaar worden verbonden danwel onderscheiden.
Wie het ‘modernere’, tweede programma volgt, doet deze fase niet met ombers en grijzen, maar met het verkorte palet: AZOgeel, quinacridone magenta en phtalo “Emerald”groen, waarbij het geel wordt verdonkerd met de andere. Zo ‘imiteer’ je werken met rauwe omber. Maar in plaats van meer of minder omber voor donkerder of lichtere variaties, gebruik je geel als lichtste variatie die je donkerder maakt met magenta of phtalogroen. Zo maak je verwijzingen naar het lichtdonker contrast in volle verzadigde kleuren, in koele en warme tonen.

De laatste klassieke fase worden in beide programma’s uitgevoerd met het andere moderne palet, het spectraal palet. Groen wordt vervangen door Mangaan blauw. We werken wel in de geest van de traditie maar met modernere, fellere pigmenten. We starten met drie transparante kleuren, zonder wit. Dit resulteert in een transparante, van kleur meer of minder wisselende verdunde verflaag over de tweede onderschildering heen. Dat zal de onderschildering in een algehele ‘atmosfeer’ binden en plaatselijk sterker kleuren. Daarna breiden we het palet uit met meer -ook dekkende- kleuren en worden plaatselijk lichten weer geaccentueerd en donkere partijen versterkt.

In de moderne, directe aanpak die we in de weekendcursus ‘Alla Prima’ gaan doen starten we ook met het verkort palet op een wit doek, helemaal gelijk aan deze cursus.
Anders dan in onze cursus (klassiek -modern), waar helderheid wordt behouden in een glacis over droge onderlagen, zullen we hier vanaf de start helderheid moeten betrachten en deze later in de sessie waar nodig vergrijzen, verdonkeren. Dekkende lagen kunnen alleen volgen op transparante in alla prima methoden, omdat het vrijwel onmogelijk is een transparante verflaag (glacis) aan te brengen op dekkende natte verf. Dat zal immers vermengen.

Na de eerste opzet voegen we meer kleuren toe aan ons palet, waarbij je moet denken aan dekkende en halfdekkende pigmenten, als okers en minerale kleuren, maar ook aan wit en zwart.

.

Wanneer: maandag 23 juli t/m vrijdag 27 juli 2018, ook gepland op 25 t/m 29 juni

    • 10u00 tot 12u30, 13u30-16u00

Locatie

  • Atelier Raymond Huisman Binnenkant 39 1011BM Amsterdam

Prijs

  • Zomercursus modelschilderen: van klassiek tot modern,  inclusief model en 21%BTW 450,– euro
  •  cursus inclusief verf en twee panelen met imprimatuur 495,–